Leder du efter kolonihave?

Find kolonihave

At finde en kolonihave kræver tid og energi, men det kan sagtens lade sig gøre

Hvis du drømmer om din egen kolonihave, kan vi hjælpe med lidt opmuntring til, hvordan du kan gribe eftersøgningen an.

Fakta

Der findes 62.000 kolonihaver i Danmark. 40.000 af dem er medlemmer af Kolonihaveforbundet

Overvej dine behov

Overvej først og fremmest:

• Hvilken type have, du ønsker
  • Hvor langt du kan strække dig i kilometer fra din bopæl, før du rammer smertegrænsen
  • Hvor meget kolonihaven maks. må koste

Havetype:
Hvilken havetype passer bedst til dig og din hverdag? Der er forskellige haver at vælge imellem: Overnatningshaver, daghaver, nyttehaver og fælleshaver. Det kan være, du ikke behøver at kunne overnatte i haven, men at det er et krav, at du skal kunne dyrke. Hvis du eksempelvis ikke behøver at kunne overnatte i haven, kan du udvide dine muligheder for hurtigere at få have ved både at lede efter daghaver, nyttehaver og fælleshaver (se ordforklaringen længere nede på siden).

Kilometer og nabokommuner:
Der er pres på kolonihaverne i de store byer, og derfor er det en god idé at overveje, hvor langt væk, din have må ligge fra din bopæl eller arbejde. Er det et krav, at du skal kunne cykle dertil eller er det ok, at du bruger offentlig transport eller bilen? Kig på dit område og se, hvilke slags haver, der ligger – udvid gerne til nabokommunerne og undersøg, om de har bopælspligt (se ordforklaring længere nede på siden).

Pris:
Der findes kolonihaver i alle prislejer. Kolonihaverne på det frie marked er ikke medlem af os og de bliver typisk solgt til markedspris.
Lejehaverne under os er markant billigere. Det er de fordi, jorden ejes af andre (eksempelvis kommuner), som lejer den ud til haveforeningerne for en pris langt under markedsprisen. Den billige jordleje og vores vurderingsregler sikrer så, at prisen bliver holdt nede.
En mellemkategori er andelshaverne. De er en anelse dyrere end lejehaverne, da medlemmerne selv ejer jorden.

Kolonihaver, der er medlem af Kolonihaveforbundet

Hvis du ønsker en kolonihave i en haveforening, der er medlem af os, er der nogle ting, der er gode at vide:

1. Kolonihaverne, der er medlem af forbundet, er billigere end dem på det frie marked. De lejede haver er nemlig arealer, som samfundet stiller til rådighed for meget lav leje
  2. Vores argumenter for at få gode arealer til lav leje forsvinder, hvis vores medlemmer begynder at tjene penge på at købe og sælge kolonihaverne (som på det frie marked). Vores vurderingsregler har derfor øvre grænse for, hvad et kolonihavehus må koste
  3. Vi har regler og stiller vejledninger til rådighed, der sikrer, at du er havelejer/-ejer under ordnede forhold
  4. Du har en række medlemsfordele, som du kan læse om her.

Sådan får du have i en forening med venteliste

Du har sikkert hørt, at det er umuligt at få have i en forening med ventelister. Det kan være svært, ja.  Men ikke umuligt.

Alle haveforeninger oplever en naturlig udskiftning. I nogle haveforeninger sker det meget sjældent og i andre haveforeninger bliver der købt og solgt flere gange om året. I haveforeninger med ventelister er det ikke ualmindeligt, at dem på ventelisterne takker nej til de haver, de får tilbudt. Det kan være, de venter på en bestemt have eller at de ikke lige har mulighed for at overtage med det samme. Det betyder også, at du sagtens kan opleve at stå som nummer 25 på listen og alligevel få tilbudt en have.

Det er en god idé at undersøge de haveforeninger, du er interesseret i. Snak eventuelt med medlemmerne og find ud af, om der med jævne mellemrum er ledige haver eller om ventetiden er for lang.

Hvis du er interesseret i at stå på venteliste i nogle bestemte haveforeninger, skal du undersøge følgende:

• Kan du få have i foreningen, uden at bo i kommunen (bopælskrav)?
  • Hvornår er kontoret åbent for opnotering? Dette kan du som regel få oplyst via foreningens hjemmeside, på deres facebookside (hvis de har en) eller lokalt i foreningen.

Sådan får du have i en forening uden venteliste

Der findes haveforeninger uden ventelister, hvor haverne bliver solgt via annoncer.
Du kan finde en del af haverne på dba.dk eller følge haveforeningerne på Facebook (hvis de har en gruppe eller profil dér).

Under “Nyttige sider” herunder linker vi til eksterne sider, der reklamerer for kolonihaver til salg.

Ordforklaring

“Bopælspligt/bopælskrav” betyder, at du skal bo i samme kommune, som din kolonihave ligger. Det er et krav, nogle kommuner stiller.

“Overnatningshave” er en have med hus, man gerne må overnatte i.

“Daghave” er typisk mindre end overnatningshaverne og har ligeledes mindre bebyggelse. Det er ikke tilladt at overnatte i dem.

“Nyttehaver” er små havelod til dyrkning. Hvis der er bebyggelse på lodden, er det typisk et redskabsskur. Det er ikke tilladt at overnatte i haven.

“Fælleshaver” er jordlodder, som man dyrker med andre.

Andre nyttige sider

Der er mange sider på nettet, der kan hjælpe dig med at finde din drømmehave. Du kan med fordel starte her:

kolonihaverne.dk er en overskuelig annonceside, hvor du kan søge på kriterier.

Den Blå Avis har ofte annoncer om kolonihaver til salg.

Facebookgruppen “Kolonihaver til salg” er dedikeret kun til det.

Facebookgruppen “Køb og salg af kolonihaver i Danmark” er ligeledes dedikeret til salg.

Afsnit på denne side